Institutionsbusser på el
Fuldelektrisk køreglæde
Bespænding af flere kørestole i samme bus sætter høje krav til arbejdsmiljøet, og derfor benytter vi systemer, der gør, at disse arbejdsgange går som en leg. Løft af tunge sæder er fortid, og i alle vores busser har vi mulighed for at indrette dem, så belastningen for medarbejderne er minimal. Elbusser kører fantastisk, da der ikke er en decideret gearkasse og dermed er kørslen utrolig støjsvag og jævn. Ford E-Transit er en af vores favoritter.
Specifikationer
Indretning
Vi tilbyder to systemer til institutionsbusser med kørestole, begge kombinerbare med drejesæder, så sæder ikke behøver afmonteres for at give plads til kørestole. De to systemer er:
- Skinnegulv med individuelle fastspændinger til kørestole.
- Flex-gulv, hvor alle bespændinger er integreret i vognbunden.
Rækkevidde
Rækkevidden for elbusser starter ved fra 180km i koldt vejr for de største modeller, og går helt op til 350km på en sommerdag for de lave modeller. Kontakt os for detaljer på hver enkelt model.
Vægt
Elbusser er tungere end brændstofbusser pga. batteriet, hvilket hurtigt opbruger de 3.500 kg for B-kørekort. Derfor kan elbusser have færre sæder og kørestolspladser og maksimalt transportere to kørestole ad gangen.
Passagerer
- Den typiske konfiguration på en el elbus er 5 gående passagerer + 2 kørestole.
- Køres der helt uden kørestole vil man typisk kunne have 6-7 passagerer i bussen afhængig af indretning. Se tegning her.
Gennem de sidste par år har elbusserne indtaget DK. Det gælder også på institutions markedet, og her i 2025 sælger vi rent faktisk flere elbusser end benzin og diesel busser.
Ønsker du at booke en demonstration?
Der er mange individuelle behov når det gælder institutionsbusser. Derfor er det også svært, at købe en bus uden af tage udgangspunkt i jeres dagligdag. Derfor tilbyder Langhøj en demonstration af vores løsning hos jer. Skriv angående booking i kontaktformularen herunder.
Installation af lifte
Vi tilbyder to typer lifte til institutionsbusser. På El-busser betyder vægt dog så meget, at vi stort set altid monterer letvægts indvendige lifte. Der kan dog fortsat monteres en udvendig lift, men det er på bekostning af siddepladser i kabinen
Indvendig lift: Foretrækkes af 9/10 kunder, da den er sikker og nem at betjene. Løftekapacitet: 350-500 kg. Høje sidekanter og valgfrit lys forbedrer sikkerheden.
Udvendig lift: Velegnet til professionelle chauffører. Den har en bredere platform, løfter op til 500 kg, og kræver oplæring. Den er tungere og kan medføre færre sæder i bussen for at holde vægten under 3.500 kg.
Installation af trin
Vi tilbyder tre løsninger til trin for nem indstigning i busser. På El-busser er der oftest monteret et batteri under skydedøren af bussen, hvilket kan begrænse udvalget af muligheder for trin.
Fast udvendigt trin: Stabilt og uden bevægelige dele, men begrænset i bredden, da det ikke må stikke ud over sidespejlet.
Foldetrappe: Ideel for gangbesværede med tre trin, monteret inde i bilen for beskyttelse mod snavs.
Elektrisk trin: Kører automatisk ud og giver fuld skolængde, men kræver ekstra vedligehold på grund af udsathed for salt og snavs.
Oplev fremtidens grønne transportløsninger
Grøn køreglæde
Med en elektrisk minibus, lever I op til morgendagens krav
Behovsberegning
Vi hjælper med beregning af om en E-Transit minibus passer ind hos jer.
Pris- og udstyrsliste
Kontakt os for at høre mere om økonomi samt udstyrsliste.
Ladestation / Opladning
Fremtidens mobilitet i dag, med opladning når og hvor det passer dig.
B2B
Køb en elektrisk institutionsbus, der opfylder jeres behov for grøn og moderne transport.
Bestil prøvetur
Overvejer I en elektrisk institutionsbus? Vi tilbyder en demonstration, så vi sikrer den rigtige løsning.
Bliv inspireret af vores tidligere løsninger
Dybkærbusserne bruger Langhøj
Kent er chauffør ved Dybkærbusserne. Hos Dybkærbusserne varierer opgaverne fra dag til dag. Derfor er det vigtigt, at busserne hurtigt kan ommøbleres til de forskellige typer af borgere, der bruger bussen hver dag. Det er grunden til, at de har valgt en institutionsbus fra Langhøj.
Hør hvad Kent mener om vores samarbejde her: